söndag 19 juni 2016

Om du faller, faller du hårt.



Regnet öser ner utanför den genomskinliga rutan som ofta kallas fönster. I kalendern står det juni månad cirka en vecka före midsommar. Temperaturen är bara tretton grader men det är sommar ändå. I rummet försöker elden helt meningslöst tävla med det överflödiga dagsljuset som verkar finnas överallt. Elden förlorar med all säkerhet matchen om det synliga ljuset men vinner matchen om det osynliga ljus vi kallar värme. Det är därför eldens värme smeker mina bara fötter där jag sitter i fåtöljen i rummets ena hörn. Jag är redan inne på den tredje koppen kaffe som jag bryggde tidigt på morgonen denna söndag. Jag ser verkligen framåt idag. Huvudet är fyllt av tankar som i vissa fall redan omvandlats till planer om någon slags trivsam framtid där borta någonstans. Livet känns positivt. Och det är ju alltid bra.

O
fta triggas tankarna av någon text som någon klok människa skrivit för sina egna syften och som med all säkerhet, slingrar sig runt sina egna tankar. Men när jag hör orden formas de givetvis kring mina egna syften och mina egna tankar. Konstigt nog känns orden vackrare i mina tankar än vad de låter när denna någon sjunger dem.

Du. Om du vill sjunga så sjung bara sjung. Sjung om det du känner. Om det du tänker. Om det du behöver. Sjunger så kommer jag att lyssna på dig noga. Jag vill så gärna känna det du känner eller i alla fall förstå. Jag vill så gärna tänka på det du tänker eller i alla fall förstå. Jag vill så gärna veta om det du behöver så jag kan ge dig något. Om du sjunger så lyssnar jag. Du kanske vill säga mig något, för om du sjunger kanske du sjunger för mig.

Du. Om du vill känna så känn bara känn. Om du måste känna sorgen tindra i det mörka så ska vi gråta tillsammans. Om du vill känna glädjen porla i livliga bäckar så ska vi skratta tillsammans. Om du vill känna får du känna på allt det som är mitt. Vill du känna så får du se allt mitt som ditt, för vill du älska så ska det vara helt och hållet fritt. Vill du älska nått som är mitt, så får du älska som jag får älska nått som är ditt.

Du. Om du vill falla så fall bara fall. Jag behöver inte veta varför du vill falla, men vill veta allt om hur, när och vart. När du faller, faller också jag. Som du faller, faller också jag. Dit du faller, faller också jag. För jag vet att dit du faller är livet helt underbart.

Du. Jag har ingen aning om vi kommer att överleva fallet , men bryr mig inte om, om vi kommer att dö. Dör vi, dör vi tillsammans. Dör vi av fallet, dör vi i lycka. Dör vi bara lite varade lyckan en kortare stund. Jag tar hellre lyckan en kortare stund än ingen lycka alls. Dör vi inte alls har vi fallit tillsammans. Tillsammans genom livet i lyckorus. I den mörka sorgen. I den färgglada glädjen. I den rosaröda kärleken. Om du faller, faller du hårt tillsammans med mig.


Jonny Siikavaara (du når mig på jonny@siikavaara.se).
Visar vägen, helst utan att vara i vägen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar