torsdag 27 juli 2017

Ett klingande hjärta



Att gifta sig är något som någon kommit på av någon anledning och i något syfte. Även om jag inte vet vem någon är så skulle jag kunna gissa både vem, varför och i vilket syfte, men det skiter jag fullkomligt i. Det finns nog knappt någon människa som inte själv skulle kunna komma på att man skulle kunna utföra den akt eller ingå i den pakt som giftermålet handlar om. Jag tror nog också att de allra, allra flesta förstår varför och därför själv kan definiera sina syften, även om de skulle kunna skilja sig en hel del från ursprunget. Därför behöver jag också i alla fall för mig själv förstår både vad, varför och i vilket syfte som är mitt.

Jag vill gifta mig med dig för att jag vill leva med dig idag, imorgon och alla andra dagar som vi har framför oss. Jag vill leva med dig för att jag älskar dig. Jag älskar dig när vi skrattar tillsammans, gråter tillsammans, sover tillsammans eller när vi bråkar tillsammans. Det spelar ingen roll vad vi gör säger och tycker. Min kärlek till dig består eller egentligen växer fortfarande efter ett år tillsammans till något ännu större.

Jag vill gifta mig med dig för att det ger mig trygghet. Trygghet i att veta att du vill ha mig så mycket så du viger resten av ditt liv, till ett liv med mig, liksom jag viger resten av mitt liv, till ett liv med dig. Men jag vill också gifta mig med dig för att gång efter annan få vakna upp med ditt ansikte ett par centimeter från mitt och känna din lugna andhämtning släppa av sina kärleksfulla pustar mot min kind.

Jag vill gifta mig med dig för att du kan få mig att glömma tid och rum bara genom att slingra dina armar runt om mig och hålla om mig i den mest kärleksfulla kramen som finns. Det är som om allt, som händer omkring mig oavsett om det är i den yttre eller i den inre värld mina tankar lever i, bara stannar upp och tar en paus för en stund. Som om reklam-teven bröt in och ägnade reklam-teve-minuterna sin fullständiga orörliga tystnad.  Även om jag vet en del och har varit med en del, har jag aldrig upplevt något som detta någonsin.

Jag vill inte dela din värld liksom jag inte hoppas på att du vill dela min. Jag vill att jag och du ska ha vår värld där vi delar allt med varandra. Vår värld. Vår värld tillsammans. I vår värld är det faktiskt vi som är viktigast eftersom världen utgår ifrån oss. I vår värld finns det alltid plats för våra barn. De vi redan har och de som kanske är på väg. Även om jag har levt länge nog för att förstå att det inte alltid bara kommer att finnas bra dagar, utan att många bra dagar kommer att varvas med dagar som är utmanande, ledsamma, sorgsna eller helt fördjävliga, så vill jag inget hellre än att alla dagar oavsett hur de ser ut eller är, blir våra dagar.

Jag är bara din, idag, imorgon och kommer alltid att bara vara din. Dig kommer jag att vara trogen resten mitt liv. Längst därinne i dig så vet du också det. Jag har gjort all-in i oss. Inte för att det känns bra att göra all-in utan för att jag är så jävla kär i dig och känner så mycket hela tiden vi är tillsammans, så att jag banne mig inte har något val än att göra all-in. Det är vad jag själv velat sen den dagen du kom till Uppland. Det var omedelbar kärlek. Därför är jag din och bara din, idag, imorgon och alltid. Det är något jag lovar dig så mycket någon kan lova någon något. Och det är mer än mest.

Jag har flyttat in i ditt hjärta för gott. Jag kommer inte att flytta ut, men du kan alltid kasta ut mig. Du har alltid rätten att bestämma själv över ditt hjärta. Du får aldrig låta mig bo kvar om jag gör dig olycklig. Du får aldrig låta mig bo kvar om du inte känner att det är i vår värld du vill leva i. Jag har bestämt mig att bo kvar resten av mitt liv om du tillåter det.

Jag ger dig en babyfot som givetvis är en symbol för Pikkus fot. Eller kanske ett minne från den tid Pikku bodde i din mage.

Jag ger dig ett silverhjärta som är symbolen av ditt hjärta. Skakar du den hör du mig där inne.

Jag ger dig en kedja som är symbolen av vår värld. Använd den ofta, länge och gärna, men inte alltid. Det du fått kanske inte är vackrast, mest moderiktigt eller matchar allt annat som bäst. Men det är en symbol för kärlek.
Vår kärlek.

Jonny Siikavaara (du når mig på jonny@siikavaara.se).
Visar vägen, helst utan att vara i vägen.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar