fredag 15 maj 2015

Dagen då du blir en superhjälte!


Fåglarna kvittrar på som om de inte kunde göra något annat. Jag störs inte ett endaste dugg. Båda sakerna är ju på sitt sätt lite konstiga, men det kanske är så enkelt så att båda sakerna bara är som det är. Fåglarna kan inget annat än att producera ett behagligt ljud som jag älskar att vakna till. Det är ofta så att saker verkligen bara är precis som de verkar vara. Klockan är fem. Det är inte alls konstigt att jag känner mig lite trött i ögat. Med trötta ben stapplar jag in i köket med en kraftfull förhoppning om att få höra hur vattnet bubblar upp och lägger sig på det nymalda kaffet. Allt för att kasta ut de morgonriktiga aromerna av det svarta, heta och starka kaffet, som är ett måste.

Under de år jag vandrat på jorden har jag träffat på alla möjliga individer och personligheter. Vissa av dem har jag upplevt som oerhört kompetenta trots att de själva ännu inte hade upptäckt det. Kompetens till max, men utan insikt om det, ger omedvetet kompetenta personer. Dessa har en oerhörd potential i livet. När någon drar upp ridån kan spelet verkligen börja för dessa.

Även de personer som är medvetet inkompetenta har ofta ett gott liv att se framemot. Det gäller bara att skaffa sig den kompetens man själv behöver, vilket man bara kan göra om man förstår att man inte har den.

Den mest olyckliga gruppen människor är den som är omedvetet inkompetenta. De kommer kanske att trampa på en del minor som obevekligen kommer att kasta dem i någon slumpmässig inriktning i livet. Har de tur blir livet uthärdligt.

Den sista gruppen lyser av självsäkerhet. De är de medvetet kompetenta. Dessa personer rör sig med den medvetnes överlägsenhet. Det är just det som kan vara deras fall. Att tro att de andra grupperna är underlägsna på något sätt är det största misstaget de medvetet kompetenta alltid riskerar att göra. Det är också i denna grupp man, ofta helt felaktigt, tror att det är genom att jobba på egenhand man kan hitta dagen då man själv blir en superhjälte. Någon slutsats som är så felaktig är förunderligt att en medvetet, kompetent person kan ta. Men det är så. Det är just denna grupp som tar dem.

I min värld har alla människor möjlighet att uppleva dagen när just de kommer att bli en superhjälte. Att bli superhjälte handlar om insikten att laget går före jaget och att relationerna till andra människor är den viktigaste valutan i livet. När man inser det kommer man att behandla människor man möter därefter. Oavsett om vilken kombination av medvetenhet, omedvetenhet, kompetens eller inkompetens de har. Alla människor är viktiga.

Dagen då dina relationer är så starka till så många människor är dagen då du blir en superhjälte. Förstår du det så är mycket av det övriga inte så viktigt.

Varenda dag jag vaknar och tar mig upp ur sängen, försöker jag ge dig en möjlighet att skapa eller fördjupa dina relationer med andra människor. Jag vill att du ska komma närmare den dagen då du blir en superhjälte. Varenda dag har du just denna möjlighet i livet. Du behöver bara öppna dig och ta emot just denna från möjligheternas ström som ständigt passerar dig. Du kan ta emot detta om du vill. Valet är som vanligt ditt eget. 


Jonny Siikavaara (du når mig på jonny@siikavaara.se).
Visar vägen, helst utan att vara i vägen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar