lördag 31 oktober 2015

Vem har hittat din gillaknapp?



Mörkret har lagt sig där ute i den lätt kyliga kvällsnatten. Restaurangen Luigis såg ut att stänga när vi lämnade stället efter en kväll i den Italienska bufféns tecken. Buffén som blandats ut med ett kraftigt och mycket välsmakande och imponerande grekiskt rödvin. Sådant vin hade de minsann inte förr. Egentligen kanske inte jag är mannen att bedöma detta eftersom det var tjugo år sedan jag senast var till Grekland. För tjugo år sedan gillade jag ännu inte rödvin. Med de rätta vännerna och när det hjärtliga skrattet beblandas med den rätta maten och det goda vinet kan vara helt säker att jag trycker på vilken gillaknapp som helst, även om jag saknat det svarta, heta och fantastiskt väldoftande kaffe som jag har hemma. Som vi har hemma.

Det är viktigt att du bara är dig själv när du träffar nya människor. Det är ju bara då du är som bäst. Det är då du öppnar dig. Det är bara då du verkligen kan bjuda på dig själv på ett sätt som de upplever som genuint och äkta. Och de har ju rätt de nya människorna som du möter. Det är ju bara då både du är och det är genuint och äkta. Det är lätt att förstå detta men det är som alltid oerhört svårt att göra det som är så enkelt. Bara vara dig. Men den dagen du kommit dit eller kanske bara visar glimtarna av det som verkligen är du, är dagen då de nya människorna kastar sig över första bästa gillaknapp.

När jag väl lyckats få någon att trycka på gillaknappen en gång blir alltid så mycket lättare. Det är då jag kan börja att byta de viktiga orden med varandra. Ord som obönhörligt avslöjar var dina gillaknappar sitter och vad som får dig att lägga din hand på en och tydligt och klart proklamera ”GILLA!” genom att trycka in den tills den når botten. För varje intryck av den magiska gillaknappen snärjer relationens nät sig allt tätare mellan oss. När nätet är tillräckligt komplicerat och hållbart är de flesta av gillaknapparna upptäckta och synliga för oss. Det leder oss in i nästa steg.

När relationen vuxit sig nog stark kan du ta emot kritiska tankar som gör att du tar fram din första riktiga ogillaknapp. Om allting fungerat som det ska så ska du kunna trycka in din ogillaknapp helt in, utan att relationens nät brister. Möjligen ryker några maskor, som kommer att behöva lagas, men det finns ingen fara till oro. Har du klarat av det som är svårt, men borde vara enkelt kan du visa fler ogillaknappar. Kanske till och med trycka på dem. Ogillaknappar är tyvärr minst tio gånger mäktigare än den största gillaknappen du har, så du måste vara försiktig. Det är en minerad mark du vandrar på i ogillaknapparnas land.

Jag förstår verkligen Facebooks dilemma. Det finns väl genomtänkta orsaker till de bara lagt in en gillaknapp och helt skippat möjligheten att ogilla. Kan man ens ha en ogillaknapp i ett socialt media? Hur kommer den att missbrukas? Kommer det sociala mediet att istället bli ett asocialt media för människor som bara vill trakassera andra? Jag tycker i alla fall bättre om alla gillaknappar i världen än en enda ogillaknapp. Så det så.


Jonny Siikavaara (du når mig på jonny@siikavaara.se).
Visar vägen, helst utan att vara i vägen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar