måndag 31 augusti 2015

Dela dina drömmar.



Klockan ringer redan klockan sex. Jag hör hur regnet trummar på taket och förstår, trots att huvudet lever kvar i världen mellan REM sömn och klarvakenhet, att morgonens golfrunda kommer att bli inställd. Vem vill vakna till en golfrunda i sex grader och regn i slutet av augusti? Efter att ha synkroniserat den fega regnbiljetten med spelkompisen låter jag mina tankar försvinna ner i den djupa brunnen av drömmar. I normala fall hade jag stigit upp och styrt mina staplande morgontrötta steg till kaffebryggaren, för att preparera den första koppen kaffe. Den bästa koppen kaffe, var eviga dag.

När jag sjunker ner i brunnen av drömmar och låter hela mitt medvetande glida ner genom den svarta ytan som skiljer den drömmande världen från den medvetna, känner jag hur min kropp slappnar av. Nästan som om det skulle vara någon som stängde av strömmen. När jag passerat ytan som skiljer världarna åt välkomnar min drömmande värld mig med overkliga objekt som lyser i kulörer som inte finns på någon annan plats. Den drömmande världen som välkomnar mig är minst lika verklig som den medvetna, men väldigt annorlunda. Min känsla är att det är jag som kreerar den drömmande världen i former och färger som passar mig. De figurer jag möter där är ofta förvrängda kopior av de figurer jag möter i den medvetna världen. De är välkomna i min värld.

Jag har sedan länge insett att det inte finns flera världar. Det är det mest logiska för mig att inse. Det blir lättare att leva då. Det betyder att min drömmande värld är en del av den medvetna världen, även om det är min egen drömmande värld. Det som sker i den medvetna världen där jag är en del av är jag alltid medveten om, men det som sker i min drömmande värld är jag bara delvis medveten om. Men det är i den drömmande världen jag formar min framtid. Det är i mina drömmar jag hittar möjligheter och varianter på hur livet kunde se ut i den medvetna världen, som jag inte kan eller vågar tänka på annars.

Det är i mina drömmar jag skapar alla de förväntningar jag har på mina vänner, på min älskade, på min familj eller på det arbete jag valt att göra varje dag. Alldeles för ofta klarar inte livet av att uppfylla de stora drömmar och höga förväntningar jag fyllt min hjärna med. Det gör mig ledsen och besviken. Om jag ständigt skulle låta mig bli ledsen och besviken på grund av drömmar som aldrig blir uppfyllda skulle även jag bli cynisk. Vi har alla träffat de cyniska människorna som sprider de farliga orden: ”Ei se kannatte.” (det är inte lönt).

Det finns bara ett piller som hjälper mot detta. Det är ett enkelt och kostnadsfritt piller, men det kräver en hel del mod. Mod till att ta initiativet. Mod till att ta emot. Mitt recept är att du ska låta dina drömmar flätas inom dig till fantastiska mästerverk. Det får du aldrig sluta med. Det finns ingen dröm som är för stor eller för liten. Ingen som är orealistisk eller ouppnåbar. Det finns heller inga drömmar som kommer att bli verklighet förrän du väljer att dela dina drömmar från din drömmande värld med andra i din medvetna värld. Jag förstår att det inte alltid är lätt. Jag förstår att du kan bli rädd. Rädd för att bli förlöjligad, utskrattad eller ohörd. Vill du verkligen lyckas med något nytt eller får dina förväntningar uppfyllda med råge, så handlar det alltid att kommunicera med de människor som du omger dig med. Det handlar om att dela.


Jonny Siikavaara (du når mig på jonny@siikavaara.se).
Visar vägen, helst utan att vara i vägen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar