söndag 30 augusti 2015

En värld värd att leva i.



Morgonen släpper in ljuset i sovrummet där jag sakta vaknar upp in i en begynnande ny dag. Mina timmar mellan nio och två har jag redan lovat bort till något som är både viktigt och behjärtansvärt. Jag har lovat att hjälpa till att anordna och genomföra en promenad på två kilometer. Efter en snabb frukost som med en avslutades med två koppar svart, starkt kaffe, är jag på g. Solen lyser skönt och värmer världen omkring mig. Walk-Of-Hope. Jag hoppas verkligen att det är många bäckar små som gäller. Det är då små lokala initiativ kan göra skillnad genom att lämna ett bidrag till barncancerfonden.
Jag säger bara: Fuck cancer!


En av de största myterna i tävlande oavsett vad det handlar om är ordet konkurrens. Både i ordets egentliga betydelse och hur vår dagliga tolkning är rent praktiskt. Vem har inte slängt ut den korta meningen: Bittra konkurrenter? Men är det verkligen så?
I min romantiska tolkning av konkurrens blir ordet en skön sammansättning av de latinska orden Con och Currens, vilka betyder enskilt betyder tillsammans och springa. Använder man de tillsammans bildas det vackra ordet sammanlöpande som jag tolkar som ”Att springa tillsammans”. I den betydelsen har i alla fall jag svårt att använda ordet bittra konkurrenter. Eller vad tycker du?

Driver man företag handlar inte företagande om att driva sitt företag så att andra företag går under eller ens tro att den enes död skulle vara den andres bröd. Istället är det egentligen helt tvärtom. Företag och företagare som är så förmögna att de helt utan att göra anspråk på att få något tillbaka, kan hjälpa sina konkurrenter, är med och skapar ett företagsklimat som i det närmaste kan jämföras med ett växthus. Ett växthus för företag som möjliggör att goda idéer om produkter och tjänster kan växa till de vinstgivande motorer som vårt samhälle behöver.

Företagsklimatet är precis som vädret något som är lokalt. Det är därför det är så viktigt att medvetet aktivt arbeta med att fördjupa relationerna mellan människorna som står bakom företagsskylten och den spritsiga logotypen som symboliserar den juridiska personen. Följden av detta är att företag oavsett om de är små, stora eller gigantiska både har ett kort- och långsiktigt behov och incitament att handla lokalt även om det ibland kan kosta några kronor extra. Det är i så fall väl investerade pengar eftersom de oavkortat går till klimatförbättringar som leder ett större och bättre växthus.

Våra konkurrenter är ju de som engageras och inspireras av samma eller i alla fall liknande aktiviteter. Det är ju de som är väldigt lika som oss själva. Det är ju de som vi har lättast att bli bästisar med. Det gäller bara att se detta faktum i ett mycket större perspektiv än från den lilla spelpjäs som företaget representerar i det stora spelet om livet och allt det andra. När man väljer att se detta från rätt perspektiv är det självklart att jag och du behöver vara hjälpsamma mot varandra och mot alla andra som vi möter i vår vandring fram i livet.

Dessa tankar är kanske bara en obotlig romantikers förhoppning, att världen är en plats där alla platsar, en värld där samarbete och tillsammans är nyckelord för att göra den bättre, en värld som erbjuder alla att utvecklas till sitt bästa jag.
Helt enkelt en värld som är värd att leva i.



Jonny Siikavaara (du når mig på jonny@siikavaara.se).
Visar vägen, helst utan att vara i vägen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar