söndag 26 juni 2016

Jag vill vinna till varje pris.



Med gårdagens varma solstrålar i minnet ihopblandade med alla varma leenden från mina lagkamrater, känns det onekligen bra att sitta just här i den svarta fåtöljen och sippa på mitt svarta kaffe samtidigt som tröttheten sakta rinner ut ur mig. Jag känner hur mina ögonlock sakta faller ner och förstår att jag blundar helt när ljuset från utsidan, stannar på utsidan. Det är som om jag sakta sjunker ner från medvetandets värld till en värld i fullständig omedvetenhet. Som om allt det som nyss var så viktigt inte längre finns i min uttröttade hjärna. Jag förstår samtidigt att allt det viktiga bara är viktigt så länge jag tänker på det och inte alls har någon som helst betydelse de stunder tankarna upphör. Problemet är ibland, att hjärnan inte kan släppa det som hjärnan bestämt sig för att tänka på, oavsett hur meningslös tanken än kan te sig i efterhand.

D
et är helt självklart att jag vill vara bäst och vinna till varje pris, men bara om du ser mig och tycker om att se mig vinna. Oavsett vad kostnaderna är så kommer jag att göra mitt yttersta för att vinna, eftersom det betyder något för dig. Det som betyder något för dig är oändligt värdefullt för mig.

Om jag mot förmodan inte skulle vinna, vilket känns helt absurt i mitt eget huvud, kan jag absolut tänka mig att komma tvåa, men bara om du ser mig och tycker om att jag placerade mig bra. Att under sådana förutsättningar kunna knipa en andra plats, skulle kännas som att jag vunnit. Det finns ingen tvekan om att jag skulle kämpa till mina sista krafter för att komma före den som är trea, eftersom det betyder något för dig. Det som betyder något för dig är oändligt värdefullt för mig.

Om det omöjliga helt plötsligt skulle vara möjligt och jag inte ens kunde komma tvåa, skulle jag ändå vara med eftersom det bara är de som kan något som ens kan vara med. Men jag skulle bara vara med om du ser mig och tycker om att se mig kunna något som inte alla kan. Jag skulle njuta av att visa upp mig och verkligen visa mina bästa sidor om du vill se mig och det betyder något för dig. Det som betyder något för dig är oändligt värdefullt för mig.

Om jag inte kunde något alls och inte ens kunde ställa upp och vara med, skulle jag ta chansen att lära mig allt det jag ännu inte kan, om du backar upp mig och ger mig en fantastisk chans att utveckla något nytt, som du kanske tycker om. Jag skulle gå all-in som alltid när jag gör något om det betyder något för dig. Det som betyder något för dig är oändligt värdefullt för mig.

Om det visade sig att jag var helt obildbar och inte ens kunde lära mig något alls, skulle jag aldrig ändå ge upp försöken till att utvecklas, även om du tyckte jag var den största och mest envisa idioten i världen. Jag vet att du skulle skratta och le och kanske påstår att det aldrig är försent att ge upp. Du skulle bara le om det betyder något för dig. Det som betyder något för dig är oändligt värdefullt för mig.

Att vilja, att våga, att satsa, att göra och att aldrig ge upp skapar alltid vinnare i någon form. Jag vet att jag vill. Jag vet att jag vågar. Jag vet att jag satsar. Jag vet att jag gör. Jag vet att jag aldrig ger upp. Jag vet att jag vill vinna, men inte till vilket pris som helst. Därför kan jag känna mig som en vinnare även om jag kommer sist.



Jonny Siikavaara (du når mig på jonny@siikavaara.se).
Visar vägen, helst utan att vara i vägen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar