fredag 11 september 2015

Din hemliga agenda.



Efter en intensiv morgon i städningens tecken är jag äntligen på väg hem norrut med ett rödvitt flygplan. Som vanligt suktar mina sinnen efter det halvgoda flygplanskaffet. En suktning som triggats igång så fort planet lyfte från marken. Väl uppe norröver väntar en eftermiddag med tre intressanta möten innan jag tar helg och ser framemot ett bröllop på lördag. Det är min vän som gifter sig och lyckliga jag får närvara vid den stora händelsen. En händelse som många tror handlar helt och hållet om de som lovar varandra de stora löftena om livet tillsammans, men som egentligen handlar om så mycket annat.

Många människor tro på största allvar att jag handlar om mig och nästan inget annat. Och vem man än frågar kan de faktiskt inte göra så mycket annat än att nicka. Kanske med en viss tveksamhet, men ändå med ett tydligt nickande. Det konstaterandet gäller både mig själv och också de juridiska personer som jag verkat i eller med. I våra normala tankar som vi går och tänker dagligdags, utgår vi helt från oss själva och försöker placera in oss i ett sammanhang som verkar rimligt från vårt eget perspektiv. Vi väljer att göra saker som gör att vi framstår som snälla, duktiga, snabba, effektiva, vackra, driftiga eller spännande. Vi är ju aldrig tvungna till att göra något som vi inte själva väljer att göra. Våra motiv är alltid och utan undantag helt egoistiska. Människan är en egoistisk varelse. Det är svårt att bortse ifrån det. Det är därför vi tror att du enbart handlar om dig och att jag enbart handlar om mig. Och inte så mycket annat.


Den egoistiska ådran i mänskligheten är framavlad enligt de principer som Darwin för länge sedan skrev ner. Det handlar om att överleva som individ för att mänskligheten ska överleva långsiktigt. Det handlar om reproduktion. Den egoistiska ådran tjänar såldes ett större syfte. Utan den skulle reproduktionen inte lyckas. Vem du än möter i livet, har den du möter en helt egen och helt egoistisk agenda för att leva sitt liv. När du kommer någon nära kan du ibland skymta den egoistiska agendan, utan att se den som något hot mot dig som individ. Du ser och fokuserar på de delar av agendan som ni delar. De delar som gör att ni kan bilda ett stridspar för att överleva i världen.


När förhållandena förändras kan du bli förvånad över hur människan, du känt i många år inte längre verkar vara den människa du en gång såg framför dig. Plötsligt känner du av den djuprotade egoistiska ådran som alltid funnits där framför dina ögon, men som du ändå aldrig sett tidigare. Det är en agenda du inte längre delar. En agenda som är ett hot mot dig och som alltid egentligen varit det.


Det finns få människor, kanske ingen, som kan och törs visa sitt rätta jag. Vissa förstår knappt själv hur de egentligen ser ut djupt därinne, trots att de själva är övertygade om att de gör det till fullo. Oavsett hur mycket du kommunicerar med de människor omkring dig, du känner som bäst, kommer du aldrig någonsin att dela med dig av din egen egoistiska och djupt hemliga agenda. Det är faktiskt så att du bara handlar om dig och att jag bara handlar om mig. Och inte så mycket annat.



Jonny Siikavaara (du når mig på jonny@siikavaara.se).
Visar vägen, helst utan att vara i vägen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar