torsdag 17 september 2015

Nyfiken är ett härligt ord!



Dimman ligger som ett fuktigt bomullstäcke över hela staden när jag öppnar ytterdörren före klockan sex. Jag tar de trettioåtta stegen som leder fram till överskyltade lilla röda bilen i en snabbare takt än vanligt. Den röda lilla bilen står och väntar på mig på sin parkeringsplats. Den verkar angelägen att även denna dimmiga torsdagsmorgon åter träda in i min tjänst. Med mig har jag min nya kaffetermos som är till bredden fylld med alldeles nybryggt kaffe som jag inte han dricka ur medan jag förberedde morgonen. Den lyser upp min hand med sin metalliskt orangea kulör när ytan reflekteras av det förunderliga dimljuset som omger mig denna morgon. Snart får jag träffa mina härliga affärspartners som också tagit dig upp så har tidigt denna morgon. Det är dags för affärsnätverksfrukost på Malmfältens folkhögskola.

Har du någonsin reflekterat över att vissa ord är helt slätstrukna och objektiva meden andra har någon slags inneboende subjektiv laddning. Eller att vissa kombinationer av ord som borde innebära en effekt av styrka kan ge direkt motsatt verkan eller vara direkt avtändande. Jämför själv. Ord är vackra. Eller ord är väldigt, väldigt vackra. Det är som om det laddade ordet väldigt dödar allt det vackra på något sätt.

Själv kan jag smaka på orden innan de lämnar mig för att själva ta sig ut i sin egen värld och leva sitt eget liv. Jag kan inte hjälpa att jag tycker att det känns underligt att ord smakar och att ord lever, men så är det för mig.

Det finns mörka ord som smakar tjockt och trögt. Ord som begravning eller farväl är ord som bär med sig mörka smaker av bitter gammal lakrits som ingen längre vill ha. Jag förstår att orden är viktiga och helt korrekta i sitt sammanhang, men när jag använder orden växer tungsintheten inom mig och får mig att må illa.

Det finns spännande ord som skapar en längtan och kanske också en förhoppning om något. Ett exempel på ett sådant ord är ordet ÄN. Det ordet har jag också utsett till världens vackraste ord. På något sätt lämnar ordet dörren öppen till något som jag inte är eller gör just nu. Men dörren står på glänt. Det ger en rund smak i munnen och en skön känsla i kroppen.

Det finns timida ord som framkallar motkrafter precis som om någon shaman tillkallat oidentifierade energier för att motverka något hemskt. Ett sådant exempel är manipulera. Mina medmänniskor grimaserar rätt surt när de hör att någon manipulerat, det vill säga på ett illvilligt sätt styrt en annan människa att ta ett beslut och välja en väg som denne aldrig själv hade gjort. Smaken av manipulera är vass, ja rent av övermäktigt syrlig i munnen. Översätts ordet manipulera till latin blir det doctor. Kanske något att tänka på när du besöker din personliga läkare.

Det finns ord som smakar som den sötaste honungen i världen. Ord som får våra kinder att bloss upp och gör oss varma längst därinne. Det kan vara enkla ord som ja eller vill. Det kan också vara lite längre ord som lycka eller älska. Men också som kombinationer av ord som tillsammans skapar allt det söta och vackra. Jag tycker om dig. Dessa ord smakar så bra så man vill låta dem ljuda för evigt, även om vill alla förstår att det inte är möjligt.

Det finns ord som är full av slumpmässig spritsighet. Ord som kittlar på tungan och som rullar runt om i gommen. Det är härliga ord att leverera, med eftersom både den som slänger fram det och den som tar emot blir både lekfull och glad. Nyfiken är ett ord som verkar vara fylld med de finaste bubblorna från den finaste Champagnen från Frankrike. Den är krispigt grön och med en levande smak av spritslig syrlighet väcker den barnet inom oss. Nyfiken är ett härligt ord.


Jonny Siikavaara (du når mig på jonny@siikavaara.se).
Visar vägen, helst utan att vara i vägen.

2 kommentarer:

  1. Just när jag igår förberedde mig inför affärsnätverksfrukosten tänkte jag på dina ord JA och ÄN. Det kusliga är också att jag ville komplettera med VILL. Där ser man.

    Sedan tycker jag att ordet manipulera har ställts i oförtjänt dålig dager. Man manipulerar ju faktiskt i positiv anda också. T ex som coach, eller som förälder. Man får helt enkelt en annan person att tänka eller göra på ett annat sätt än vad den ursprungligen tänkt. Även inom sjukvården manipulerar man, på ett positivt sätt. Att ändra läge på ligament och senor etc är att manipulera, såvitt jag vet.

    Att vända och vrida på språket är fantastiskt roligt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med om ordet manipulera. En av mina bästa ledaregenskaper är att få människor att våga ta stegen fram, att våga ta rimliga risker och att våga försöka se in i framtiden. Positiv manipulation används flitigt av mig. Det som är tråkigt är att det är få som ser det positiva i ordet. Det är därför jag använde det i exemplet. Men det finns ju massvis med andra ord som jag kunde valt.....

      Radera