onsdag 27 januari 2016

Idag fyller du myndig.


Även denna dag vaknade och fullkomligt kastade sig in i det fantastiska morgonljuset världen plötsligt badade i. Då spelade det inte så stor roll att jag hade grus i ögonen när ögonlocken öppnades eller att gruset knappt hade försvunnit innan jag nådde fram till min arla destination, som var mitt kontor på mitt jobb. Där startade allting med en fika full av nyttigheter. Det var som allt annat med mitt jobb. Överallt stack det fram policys som proklamerade det ärliga, det nyttiga, det hållbara och det trivsamma före allt annat. Det var ju självklart att morronfikat inte bestod av nygräddade, saftiga och oändligt söta kanelbullar i megaformat. Det var istället kokta ägg, en brödskiva av fullkorn med en skiva kokt skinka som pålägg. Med en kopp av det svarta och relativt goda automatkaffet blev det helt perfekt. Jag trivdes.

Idag fyller du myndig. Även om arton är ett jämnt tal så fyller du inte jämnt om du förstår hur jag menar. Alla de andra sjutton åren som du redan fyllt, har i mina ögon bara varit som en lång startsträcka mot det riktiga livet som inte börjar innan du får bestämma själv om allt. I alla fall allt som är riktigt viktigt. I dina ögon har nog varje födelsedag varit en ganska stor happening, som jag gärna låtit dig tro och tycka. Och det är ju viktigt dig. Att få känna att du har framgång. Att du tar dig fram i livet. Även om det i alla år varit med stöd av mig och alla andra vuxna omkring dig. Jag har ibland hållit i din hand så du känt trygghet, när du besegrat någon av dina demoner. Ibland har jag låtit dig ta hand om dem på egen hand, men stått helt osynlig i skuggorna bakom dig. Många gånger har jag hållit dig tillbaka när du velat rusa fritt i full fart framåt. Andra gånger har jag pushat eller tvingat dig fram när du inte riktigt vågat själv. På senare tid har jag bara fått coacha dig fram genom att leka lite ”mindgames” eller ge dig råd du valt att inte följa. Ibland har jag inte lyckats med min uppgift. Andra gånger har det gått över förväntan.

Idag fyller du myndig. Det betyder att du får ta fullt ansvar för ditt eget liv. Inte bara får utan måste. Det är en lycka att själv få bestämma. Att själv och på egen hand få spela livets spel mot den ovissa och oförutsägbara framtiden är en befriande insikt. Livets resa kantas av oväntade och överraskande motgångar som är uppenbara och lika oönskade, på en väg av framgångar som ibland är så små och obetydliga så att du knappt märker dem. Du kommer Inte förrän långt senare och med facit i handen, att inse hur viktig även den minsta framgången var för dig, i det stora pussel som livet är.

Idag fyller du myndig och kanske funderar en del över vad livet kan ge dig. Jag vet helt säkert att livet kommer att ge dig glädje och lycka, men också sorg och förtvivlan. Det är helt säkert, men ganska ointressant. Det som är intressant är att vända på frågan och istället fråga vad du kan ge livet. Vad kan du göra för dina med­människor? Hur kan du utveckla dina relationer så att du kan hjälpa alla de som finns omkring dig? All lycka skapas först när man hjälper andra. Den lycka du får är helt och hållet beroende av det. Ju mer du ger desto mer lycka får du och får du mycket lycka i livet får du också ett bra liv, med mycket skratt, som varar länge.

Idag fyller du myndig och står på egna ben. Det är nu du behöver planera för ditt vuxna liv som står för dörren. Du kan välja att kasta bort det på onödigheter eller på att ägna dina tankar åt virtuella drömvärldar. Livet ger dig möjligheter att bli en fantastisk hjälpande och engagerad medmänniska, att skapa nya förutsättningar för mänskligheten, att leda något mot det bättre eller att blir en viktig del så livet fungerar för så många som möjligt, så länge som möjligt. Men inget kommer att hända om inte du väljer att ta vara på de möjligheter som strömmar förbi dig. Det är ditt val nu. Men oavsett vad du väljer kommer jag att ge dig mitt stöd, mina råd och mitt engagemang resten av mitt liv. Det är därför jag finns. Din pappa.


Jonny Siikavaara (du når mig på jonny@siikavaara.se).
Visar vägen, helst utan att vara i vägen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar